Фото: perec.in.ua
Нашим чиновникам вдається будь-який конкурс перетворити на фарс. Не стали, на жаль, винятком і конкурси на вивезення сміття зі Львова
У фірмах, що працюють на ринку збирання, вивезення та утилізації твердих побутових відходів (ТПВ), нарікають, що остання серія конкурсів на надання послуг з вивезення твердих та великогабаритних побутових відходів, оголошених районними адміністраціями Львова, пройшла з порушеннями з боку організаторів.
Щороку у Львові накопичується понад 1,5 мільйона кубометрів ТПВ, тобто приблизно 4 тис. куб. м за день. З них 70% припадає на сміття з прибудинкових територій, які обслуговують львівські комунальні підприємства (ЛКП) (решта 30% — це відходи підприємств та організацій). Його вивозом з міста займаються комунальні підприємства та приватні фірми. Загалом — менше десятка перевізників.
За підсумками 2009 року лідерами ринку (за обсягами вивезеного сміття) є приватники, вони вивезли понад 85% всього сміття. Це — чотири фірми: ТзОВ «Санком» (23,35% вивозу), ТзОВ «Спецавтотранс-Львів» (22,31%), ТзОВ «Ком-Еко-Львів» (21,41%) та ТзОВ «Еко-Львів сервіс» (19,19%).
Перевізників сміття визначають шляхом проведення відповідних конкурсів у кожному з шести районів міста. Організовують їх районні адміністрації, де для цього створюють спеціальні конкурсні комісії. Лотами на конкурсах виступають території окремих ЛКП, які обслуговують житловий фонд. По ідеї, та фірма, що запропонує кращий рівень послуг з вивезення ТПВ та нижчу ціну за ці послуги, визнається переможцем і отримує контракт з райадміністрацією.
Конкурси, до яких мають претензії «сміттярі», були санкціоновані рішенням Львівської міської ради №488 від 23 квітня 2010 року, оголошувались в травні, і завершились буквально нещодавно, в середині червня.
Перше, що насторожило, — розмови членів виконкому міськради про те, що перевагу під час конкурсів надаватимуть львівським фірмам. Це при тому, що у згаданому вище рішенні про це ні слова. Один з пунктів загальних положень рішення гласить: «Учасниками конкурсу можуть бути суб’єкти господарювання будь-якої форми власності, що мають необхідні матеріально-технічні, технологічні та інші можливості для вивезення твердих та великогабаритних побутових відходів, що у визначеному порядку подають конкурсну пропозицію щодо збору, зберігання і вивозу твердих та великогабаритних побутових відходів в адміністративному районі міста».
Іншими словами, у висловлюваннях членів виконкому можна розпізнати ознаки дискримінації учасників конкурсів за географічною ознакою.
Проте перевізників обурило інше. Як повідомили Вголос в одній з фірм, в ході проведення конкурсу по Шевченківському району конкурсна комісія ледве не напередодні самого конкурсу різко змінила критерії оцінки конкурсних пропозицій.
«За день до проведення конкурсу нам прислали на електронну адресу умови конкурсу, які відрізняли від попередньо озвучених», — розповів представник фірми-перевізника. Так, за його словами, змінилась система нарахування балів за конкурсну пропозицію: якщо раніше визначальною була ціна, то тепер на перший план вийшли умови, що до цього були, так би мовити, другорядними.
Розширився і сам перелік критеріїв. До вартості послуг, фінансової спроможності учасника, термінів надання послуг, якості надання послуг та можливості її подальшого підвищення і водночас зниження пов’язаних з цим витрат додалися пункти про рівень матеріально-технічної забезпеченості учасників, кількості працівників, наявність позитивного досвіду роботи.
Той факт, що умови конкурсу по Шевченківському району були змінені в останній момент, Вголосу підтвердили і в фірмі «Ком-Еко-Львів», проте від подальших коментарів відмовились.
Конкурс проводився 15 червня. А змінені умови учасники отримали 13 червня. Цього вже більш ніж достатньо, аби визнати, що конкурс справді проводився з порушенням. І ось чому: в уже цитованому нами рішенні ЛМР №488 сказано: «Організатор конкурсу має право не пізніше ніж за сім календарних днів до закінчення терміну подання конкурсних пропозицій внести зміни до конкурсної документації, про що повідомляє протягом трьох робочих днів усіх учасників конкурсу, яким надіслана конкурсна документація».
Не пізніше ніж за 7 днів до закінчення терміну подання конкурсних пропозицій! А конкурсна комісія райадміністрації Шевченківського району повідомляє учасників про зміну умов за день-два безпосередньо до проведення конкурсу.
Цікаво, що в Шевченківській райадміністрації з цього приводу зовсім не переживають. Як повідомив журналістам заступник голови Шевченківської РА Олександр Удовенко, це загальноприйнята практика, бо заздалегідь опублікувати розшифровку системи оцінювання немає можливостей.
Однак в інших районах, виглядає, таку можливість знайшли. Фірма «Спецавтотранс-Львів» брала участь в конкурсах по Личаківському, Залізничному, Галицькому, Франківському і Сихівському районах, і, як відзначив в розмові з Вголосом її директор Остап Годунько, ніяких підозрілих маніпуляцій з конкурсною документацією в тих районах не відбувалось. «В наших районах подібного не було. Нам видали конкурсну пропозицію для участі в конкурсі у визначений термін. І все пройшло по закону», — сказав він.
На конкурс в Шевченківському районі було виставлено 9 лотів. За них змагались в цілому п’ять фірм. Перемогу здобули ж лише чотири, в тому числі три фірми, які вже працювали в цьому районі раніше, а також фірма «АВЕ-Львів» (до 2010 року — «Еко-Львів Сервіс»), яка не новачок на львівському ринку, але в Шевченківському районі до цього часу не працювала. (До слова, директор «АВЕ-Львів» Олег Гайовишин є членом ради Львівської міської організації «Народний союз «Наша Україна», яка налічує три десятки депутатів у Львівській міськраді).
Спостерігачі зауважують, що «АВЕ-Львів» користується підтримкою міської влади і, зокрема, особисто першого заступника мера Олега Синютки. Не даремно ж, кажуть, він був особисто присутній на прес-конференції, де австрійські власники підприємства заявляли про те, як вони збираються проводити експансію на місцевий ринок збору та утилізації відходів. Перший віце-мер Львова тоді, як передають інформагентства, «високо оцінив наміри та плани компанії».
Учасники ринку про можливу лояльність з боку міської влади до «АВЕ-Львів» висловлюються обережно.
— Не можу сказати, щоб їм надавали якісь переваги. Можливо, є десь бажання попробувати, як вони працюють, оскільки це нова структура, — зазначив у коментарі з цього приводу директор «Спецавтотранс-Львів» Остап Годунько.
Депутат Львівської міськради Віра Лясковська (УНП) пояснює: неясності в питанні проведення конкурсів з вивезення сміття виникають через те, що конкурси проводять у закритому режимі, і навіть депутати не отримують про них інформацію.
А тим часом, поки чиновники бавляться у роздачу слонів, не вирішеним залишається надважливе для Львова питання — куди вивозити сміття через пару років. Єдиний полігон твердих побутових відходів, який експлуатується з 1959 року, забитий під зав’язку. На ньому вже накопичено 50 млн. куб. м сміття. І як би його не ущільнювали і не утрамбовували, за оптимістичними прогнозами, приймати відходи він зможе щонайдовше до 2012 року. Символічно, що саме цього року Львів прийматиме фінальну частину футбольного чемпіонату Євро-2012, з яким пов’язані грандіозні сподівання як представників влади, так і пересічних львів’ян. Гори сміття на львівських вулицях можуть суттєво зіпсувати враження іноземних туристів про наше княже місто.
Андрій Сорока,
«Вголос», 01.07.2010