Співбесіда при прийомі на роботу — це своєрідна кульмінація процесу працевлаштування. Інтерв’ю з роботодавцем викликає стрес навіть у професійних і досвідчених претендентів, тому важливо заздалегідь продумати, як поводитись на співбесіді, як відповідати на питання, що задаються на співбесіді рекрутером. 

Далі ви дізнаєтесь, як успішно пройти співбесіду на роботу, до чого бути готовим.

Телефонна розмова з роботодавцем

Телефонна розмова – це ваше перше особисте спілкування з майбутнім роботодавцем, і важливо вже на цьому етапі скласти про себе хороше враження. Навіть якщо призначати зустріч буде секретар, він обов’язково розповість безпосередньому керівнику або тому, хто буде проводити з вами співбесіду, про те, як пройшла розмова.

Під час телефонної розмови, що передує співбесіді при прийомі на роботу, вам слід:

Уточнити, на яку посаду вас запрошують, задати необхідні питання з приводу вакантної посади. Якщо позиція вам спочатку не підходить, ввічливо повідомте про це і відмовтеся від співбесіди, навівши обгрунтовані аргументи. Не слід витрачати дорогоцінний час (свій і роботодавця) на безперспективні зустрічі.

Записати назву компанії, ім’я та прізвище тієї людини, з якою ви розмовляли, контактний телефон, за яким можна зв’язатися з нею у разі непередбачених обставин.

Дізнатися, хто саме буде проводити з вами співбесіду, як його звуть. Ви справите гарне враження, якщо звернетеся до нього по імені та по батькові при зустрічі.

Дізнатися точну адресу місця співбесіди. Обговорюючи час зустрічі, плануйте його так, щоб ніякі інші справи вам не завадили. Може виявитися, що у вас в цей день призначено ще одне або кілька співбесід з іншими роботодавцями, тоді графік співбесід потрібно спланувати так, щоб час між послідовними співбесідами було не менше 2-3 годин. Пам’ятайте, що вас чекає не хвилинна розмова, а грунтовна розмова, на співбесіді прозвучать питання про ваш досвід роботи, професійні навички.

Заздалегідь знайти інформацію про те, як вести себе на співбесіді. Дізнатися, скільки триває співбесіда при прийомі на роботу, чи доведеться вам заповнювати анкету, проходити письмові тести, виконувати практичні тестові завдання.

Підготовка до співбесіди

Отже, про час зустрічі з роботодавцем ви домовилися, тепер саме час зайнятися безпосередньою підготовкою до співбесіди. Що ж потрібно зробити?

Спочатку підготуйте документи, які можуть знадобитися на співбесіді:

– Резюме у двох примірниках;
– Паспорт;
– Диплом про освіту з вкладишем;
– Дипломи про додаткову освіту, сертифікати про закінчення курсів, посвідчення і т.п. (Не слід брати з собою документи, які не мають відношення до посади, на яку ви претендуєте).

Рекомендуємо вам заздалегідь ознайомитися з інформацією про компанію, в яку ви йдете на співбесіду. Підключіть всі можливі канали: зайдіть на сайт компанії в інтернеті, використовуйте ділові довідники, пресу або інші джерела. Ознайомтесь з напрямками діяльності та історією компанії (рік утворення, етапи розвитку), вивчіть назви підрозділів, запам’ятайте інформацію про досягнення компанії і т.ін. Тим самим у ході бесіди з роботодавцем ви зможете продемонструвати серйозність своїх намірів. При цьому навіть якщо вас не візьмуть саме в цю компанію, ви в будь-якому випадку розширите свій кругозір.

Намітьте маршрут поїздки на співбесіду, розрахуйте час, який потрібно затратити на дорогу, додайте ще запас часу (хвилин 30) на випадок можливих транспортних утруднень, з якими ви можете зіткнутися в дорозі. Можна попередньо з’їздити до місця проведення співбесіди, якщо ви сумніваєтеся, що в призначений день зможете швидко і без проблем знайти потрібний будинок.

Продумайте відповіді на запитання роботодавця на співбесіді, які в тому чи іншому вигляді обов’язково прозвучать в ході вашого розмови:

  • Чому ви пішли (вирішили піти) з останнього місця роботи; де ви зараз працюєте?
  • Чому ви хочете працювати саме в нашій компанії?
  • Яку користь ваша діяльність як співробітника може принести нашій компанії?
  • Назвіть свої найбільші переваги і слабкості як співробітника;
  • Назвіть ваші найбільші досягнення як фахівця; чи були у вас невдачі у професійній діяльності, і які вони?

Готуйтеся давати правдиві відповіді на питання на співбесіді (в ході інтерв’ю або після брехня обов’язково спливе). При відповіді на питання: «Чому ви вирішили змінити роботу?» – Не слід давати негативні відгуки про колег і керівників, обмежтеся нейтральними висловами: відсутність можливостей для професійного зростання, нерегулярність в отриманні грошової винагороди, віддаленість від дому, незручний графік роботи і т. п.

Говорячи про можливу майбутню роботу в новій компанії, дайте зрозуміти співрозмовнику, що ви зацікавлені працювати саме в цій компанії, можете бути їй корисні як фахівець, але при цьому ви повинні чітко уявляти, чим займається компанія, щоб не потрапити в халепу. Зумієте правильно повести себе в цьому питанні – ваші шанси бути прийнятим на роботу в цю компанію зростуть у кілька разів.

Відповідаючи на питання про свої достоїнства і особливо недоліки, про досягнення і невдачі, будьте обережні. Проявіть достатню самокритичність до своєї персони, це підніме ваш авторитет в очах співрозмовника. Говорячи про свої упущення, необов’язково приводити свої найбільші промахи. Тут головне, щоб ви могли показати, що ви самі виправили свій промах і позбавили компанію від неприємностей або звели їх до мінімуму.

Будьте готові до тестів або практичних завдань (як психологічних, так і професійних), які роботодавець може запропонувати вам пройти.

Підготуйте наперед запитання, які хотіли б задати роботодавцю.

Продумайте одяг, в якому підете на зустріч з роботодавцем. Всім знайома приказка: «По одежі зустрічають, по розуму провожають». Нехай перше враження про вас буде найсприятливішим. Природно, одяг має відповідати тій посаді, на яку ви претендуєте. Можливо, строгий діловий костюм доречний не для кожної посади, проте охайний одяг у діловому стилі, чисті волосся і нігті, начищене взуття обов’язково зроблять необхідне позитивне враження на вашого співрозмовника. Ніяких господарських сумок, авосьок, засмальцьованих пакетів з продуктами, рюкзаків у ваших руках бути не повинно!

Проходження співбесіди

Ось і настав час співбесіди, яка може змінити ваше життя! Про що потрібно пам’ятати при проходженні співбесіди?

Постарайтеся прийти на зустріч трохи раніше призначеного часу. Краще, щоб ви зачекали 10 хвилин у приймальні, аніж роботодавець чекав на вас півхвилини. Запізнення на зустріч, навіть з незалежних від вас обставин, на 99% перекреслить всі надії на отримання роботи в цій компанії.

Якщо раптом таки така ситуація сталася, ви відчуваєте, що не встигаєте до призначеного часу, обов’язково зателефонуйте за контактним телефоном, вибачтеся, поясніть причину вашого запізнення і дізнайтеся, чи зможе роботодавець прийняти вас в цей же день трохи пізніше або чи є можливість перенести зустріч на інший час.

Якщо ви взагалі вирішили не ходити на співбесіду (передумали працювати в цій компанії, у вас інші термінові справи і т.п.) обов’язково зателефонуйте роботодавцю і повідомте про це, попередньо вибачившись, що порушили його плани. Нехай хороше враження про вас, отримане в попередній бесіді по телефону, нічого не зіпсує!

Входячи в офіс, обов’язково привітайтеся, попросіть повідомити про ваш прихід співробітнику, з яким у вас призначена співбесіда. Якщо вас попросять трохи почекати, не варто обурюватися і сприймати це як неповагу до себе. Запасіться терпінням і не втрачайте почуття доброзичливості, з яким йшли на зустріч.

Заздалегідь вимкніть мобільний телефон, щоб ніщо не могло перешкодити вашій розмові.

Заходячи до кабінету, привітайтеся, звертаючись по імені та по батькові до співробітника, з яким будете розмовляти. Обов’язково посміхніться. Скажіть, що вам дуже приємно запрошення на співбесіду саме в цю компанію. Цим ви зможете заздалегідь розташувати до себе співрозмовника.

Сядьте так, щоб ваше обличчя було звернене до співрозмовника. Натисніть стілець, якщо це необхідно. Не розвалюйтеся на стільці, не схрещуйте ноги під ним, не підтискайте їх; не перебирайте нервово руками ручку.

Уважно слухайте запитання, які вам ставлять, дивлячись при цьому в обличчя співрозмовника. Починайте відповідати тільки тоді, коли зрозумієте, про що вас запитали. Якщо запитання не зовсім зрозуміле, то, вибачившись, попросіть ще раз повторити його. Однак не перестарайтеся – перепитувати майже кожне питання ні в якому разі не можна.

Відповідаючи на запитання, намагайтеся не говорити більше 2-3 хвилин. Цього часу цілком вистачить, щоб в цілому висвітлити найбільш важливу інформацію навіть з найскладнішого питання. Односкладові відповіді «так» і «ні», тихий голос створять враження, що ви невпевнені у собі, не вмієте пояснити свою точку зору.

Якщо вас попросять розповісти про себе, не слід вдаватися в розлогі розповіді про свою автобіографію. Тим більше, неприпустимо відповідати, що в резюме вже все написано. Розкажіть про свою освіту, досвід роботи. Це продемонструє зайвий раз ваші професійні навички і якості.

На співбесіді у вас буде можливість задати і ті питання, які ви підготували заздалегідь, і ті, що виникли у вас під час розмови.

Якщо вас цікавить можливість кар’єрного росту, то важливо зуміти правильно поставити це питання. Майте на увазі, що вас запрошують в компанію на конкретну посаду, на вирішення певного кола завдань. Не всі посади передбачають кар’єрний ріст. Крім того роботодавцям складно обговорювати це питання, не знаючи ваших можливостей і здібностей. Проте цілком доречно дізнатись у роботодавця, чи практикується в компанії ротація кадрів, чи існують у віддаленій перспективі можливості зростання з даної позиції і обов’язково запитати, що для цього потрібно (додаткова освіта, курси підвищення кваліфікації, напрацювання досвіду або щось ще) . Дізнайтеся, які програми з навчання або підвищення кваліфікації співробітників існують в компанії. Тоді ви будете виглядати серйозною і цілеспрямованою людиною. А це ще один плюс на вашу користь.

Відкрита посмішка, трохи хорошого і ненав’язливого гумору, і тоді невеликі промахи будуть вам обов’язково прощені. Діловій розмові усмішка не заважає, навпаки, залишається враження, що ви досвідчена, а тому впевнена у собі людина.

Прощаючись по закінченні співбесіди з працівником, який його проводив, обов’язково подякуйте за надану вам можливість пройти співбесіду в даній компанії незалежно від остаточного вибору, який зробить роботодавець.

Наостанок — весела короткометражка про співбесіду

За матеріалами: Superjob.ua