В Україні все більшої популярності набуває онлайн-шопінг. З кожним роком кількість українців, які ходять на закупи в інтернет, стабільно зростає. Таких, за останніми даними, уже більше 2 мільйонів осіб. Тобто кожен десятий користувач всесвітньої павутини. Для порівняння, в 2010 році армія онлайн-покупців нараховувала менше 1 мільйона. 

Розвитку електронної комерції в Україні не зашкодила навіть криза 2008 року, зазначають учасники ринку.

Разом зі зростанням аудиторії покупців ростуть і доходи компаній, які продають товари через інтернет.  Так, станом на 2010 рік обсяг ринку експерт з інтернет-торгівлі Андрій Сеник оцінював у 500 млн. у доларовому еквіваленті. У 2011-му йшлося вже про 2 млрд. дол. США. А за підсумками 2012 року, прогнозує управляючий партнер інтернет-магазину ділової літератури Kniga.biz.ua Дмитро Лаппо, буде 3 або й усі 4 млрд. «зелених». Вражаюча цифра за українськими мірками. Для порівняння, британці торік лише на подарунки до нового року в інтернеті витратили 12 млрд. дол. А ринок онлайн-торгівлі США оцінюють у 44 млрд. дол. Тим не менше в Україні відкриваються все нові й нові інтернет-магазини. Рахунок йде на тисячі. Щоправда, з них дійсно потужних — не більше трьох сотень. З тих, що на слуху, — Rozetka.ua і Deshevshe.net.ua. Своєю популярністю вони у значній мірі завдячують рекламі на телебаченні, яке в Україні залишається найбільш впливовим медіа-каналом. Оборот одного інтернет-магазина такого рівня може сягати 100 млн. дол.

Найбільші гроші онлайн-продавцям приносить торгівля електронікою та побутовою технікою. Саме за цими товарами ходять в інтернет-магазини переважна більшість українців. Про це свідчать дані дослідження, яке провела компанія GfK Ukraine. На другому місці — одяг. На третьому — книги і диски, косметика і парфумерія, товари для дітей.

Однак, на думку фахівців, саме ніші товарів для дітей, одяг, взуття є в числі перспективних. Доказ цього — пожвавлення обсягів їх продажу на тлі сповільнення темпів продажу ноутбуків, мобільних пристроїв та побутової техніки.

Володимир Хіцяк певний час пропрацював інтернет-маркетологом в одному з львівських магазинів дитячих товарів. Розповідає, що, коли починав працювати, покупців з інтернету практично не було. Основна торгівля велася в офлайні, а інтернет-майданчик існував швидше для годиться. Володимир насамперед зайнявся його позиціонуванням, щоб він вирізнявся з-поміж інших подібних інтернет-магазинів. Зрештою «фішками» стали повноцінна українська версія сайту (парадокс: в Україні це рідкість) і безкоштовна доставка товарів. Далі Володимир став шукати вихід на цільову аудиторію. Як виявилось, молоді мами сидять на тематичних інтернет-форумах та у соціальних мережах, тож на цих каналах інтернет-маркетолог і зосередився. Відтак невдовзі інтернет-магазин здобув стабільних покупців, і їхня кількість продовжує зростати.

Ми провели власне невелике опитування, участь в якому взяли понад десять молодих людей — чоловіків і жінок, які здійснювали покупки онлайн. Спектр покупок дуже широкий — від фотоапаратів і холодильників до квітів, автомобільних шин і медіатора для гітари. Усі опитані зазначили, що визначальним критерієм, чому вони купують в інтернеті, є ціна. Товари в інтернет-магазинах суттєво дешевші, ніж у звичайних магазинах. Як розповіла Зиновія, журналістка однієї з львівських газет, на купівлі морозильної камери в інтернет-магазині вона зекономила 1500 гривень. А гідрометеоролог Юля купила в інтернеті плазмовий телевізор на 800 грн. дешевше, аніж довелось би заплатити у звичайному магазині.

Серед переваг онлайн-торгівлі наші респонденти назвали також широкий вибір товарів. Але й він не може задовільнити усіх забаганок. Оксана, громадська діячка з Києва, розповіла потішну історію про пошуки червоної сумочки до плаття: «Шукала рік тому елегантну червону дамську сумочку під одну сукню. Перепорпала десятки сайтів і таки знайшла. Переконалася, що просто так по фото не зможу оцінити, з чого вона зроблена і чи довго прослужить мені як бомбезний аксесуар до гарного вбрання. Тому поїхала на інший кінець столиці, помацала і… не купила!».

Жінки, в принципі, воліють перш ніж купувати оцінити товар на дотик, тому працювати з ними складніше, відзначив уже знайомий нам інтернет-маркетолог Володимир Хіцяк. Інші фахівці, однак, стверджують, що подібна купівельна поведінка притаманна також і споживачам чоловічої статі. І це є одним із факторів, що стримують розвиток торгівлі в інтернеті одягом та взуттям. Інтернет-магазини шукають способи вирішити цю проблему, наприклад, пропонують покупцю повернути чи замінити товар, який йому не підійшов.

Ще одним стримуючим фактором є спосіб оплати за товар, придбаний в інтернеті. Більшість українців досі з недовірою ставляться до розрахунків онлайн, надаючи перевагу розрахункам готівкою уже після того, як товар доставили. Зрештою, гальмує ринок електронної комерції слабка логістична інфраструктура. Не всі інтернет-магазини можуть собі дозволити утримувати власну службу доставки, тож співпрацюють із кур’єрськими службами, що, в свою чергу, позначається на ціні товарів. Є такі, що надсилають товари лише в межах міст-мільйонників. Проте, можливо, скоро ситуація зміниться. Днями стало відомо, що державне підприємство «Укрпошта», що має розгалужену мережу, в т.ч. і в сільській місцевості, після зміни гендиректора стало більше уваги приділяти роботі з інтернет-магазинами. Уже укладено договори на обслуговування з 100 онлайн-майданчиками. «Укрпошта», за словами її представника Геннадія Вовка, може допомогти онлайн-продавцям також і з доставкою товарів за кордон.

До слова, чимало українців подаються на онлайн-закупи за кордон. У переліку найпопулярніших — американські Ebay та Amazon. Так, зо два роки тому хітом серед прогресивної української молоді були «читалки» Amazon Kindle. Дехто освоїв також далекосхідні інтернет-магазини. Тарас, дизайнер-фрілансер, декілька разів купував різний дріб’язок на китайському DealExtreme. Щоправда, каже, нічим із того, що придбав, не користується, хоча, додає, товари досить якісні, хоч і китайські: «Я купував швидше по-приколу. Хотів спробувати. Там дуже дешеві товари. І безкоштовна доставка. Причому, навіть якщо замовити якусь річ за 1 долар, її все-одно доставлять безкоштовно».

Експерти прогнозують, що до 2015 року в Україні зростання частки інтернет-магазинів у загальній торгівлі сягне 20-25%. Зросте кількість великих інтернет-магазинів, їхній асортимент розширюватиметься. Більше онлайн-крамниць відкриється у містах з населенням менше 500 тис. мешканців. Очікують також, що провідними гравцями ринку зацікавляться великі українські та навіть міжнародні торгові мережі.

У розвитку української інтернет-торгівлі є також зворотній бік. Зі зростанням цього ринку до нього та, зокрема, до його учасників щодалі, то більшу увагу виявляють фіскальні та регулюючі органи. Для бізнесу в Україні це ніколи не було хорошою новиною.

***

Цей матеріал журналіста Василя Хомина опубліковано в американській газеті «Тиждень і Люди» (№7 від 30.11.2012 р.; №8 від 7.12.2012 р.).

Тижневик "Тиждень і Люди" (Чікаго, США)