І не тільки особистих фінансів. За допомогою «Домашньої бухгалтерії» можна також управляти бюджетом цілої сім’ї.
Якихось особливих знань з ведення бухгалтерії мати не потрібно — слід лише вносити в «Домашню бухгалтерію» потрібні дані, а все інше програма зробить сама. Їй під силу виконувати всі основні фінансові операції, з якими стикається пересічний українець в своєму житті, — ведення декількох рахунків, облік доходів і витрат, планування особистого бюджету або бюджету сім’ї, облік розрахунків з боржниками та кредиторами.
У цьому огляді я поділюся власним досвідом роботи з «Домашньою бухгалтерією».
Перше знайомство з «Домашньою бухгалтерією»
До думки, що було б добре якимось чином вести облік своїх доходів і витрат, я прийшов у 25 років. Я взяв аркуш паперу, розграфив його. На одному боці, вгорі, в мене було поле «Доходи», куди я вирішив вписувати суми зарплати, гонорарів та премій, нижче — поле «Витрати», куди я мав би записувати в стовпчик все, на що пішли гроші, і скільки саме. В самому низу я залишив місце для зазначення суми, яка залишилась у мене на кінець місяця. На звороті ж аркуша я збирався вести записи, кому і скільки грошей позичив. Один аркуш був розрахований на один місяць моєї фінансової активності.
І так я вперше почав вести домашню бухгалтерію. Згодом вніс в шаблон деякі зміни, зокрема у полі «Витрати» запровадив графу «Постійні витрати», куди записував, скільки заплатив за комуналку, електроенергію, газ, телефон, інтернет та суму «фінансової допомоги» батькам.
Буду відвертим, по факту записував у «гросбусі» не всі витрати — «копійчані» не враховував. А коли одного разу засів і проаналізував свої папери, виявив, що на ці «копійчані», як мені здавалось, витрати розтринькував іноді до 20% місячної зарплати.
Зрештою, після майже двох років облікування особистих фінансів на папері, мені це набридло і я став шукати спосіб спростити цей процес, автоматизувати, аби не доводилось витрачати час на те ж таки розграфлювання аркушів. Окрім того, я хотів ввести в бухгалтерію елемент планування, щоб можна було знати наперед, скільки грошей, хоча б приблизно, я витрачу за певний період, а скільки заощаджу. Зрозуміло, в пошуках рішення поліз в інтернет.
Здається, перше, що я знайшов — це був файл в Excel, підготовлений невідомим автором для ведення домашньої бухгалтерії. Це рішення мені не сподобалось — надто складно все виглядало. Тож я продовжив пошуки. Мені трапились ще пару програм для ведення сімейного бюджету, але і їх я забракував з якихось причин, не пригадую вже яких.
І тут мені потрапила на очі «Домашня бухгалтерія». Програма була платною, але я без проблем знайшов на варезному сайті код активації. Коли ознайомився з її «начинням», зрозумів: це — саме те, чого я хотів. «Крякнутою» програмою я користувався певний час. «Домашня бухгалтерія» настільки мені сподобалась, що зрештою я зніс піратську версію з комп’ютера, завантажив з офіційного сайту розробника «ліцензійку» і став користуватись нею уже чесно, заплативши гроші.
Що мені подобається у «Домашній бухгалтерії» — вона проста у використанні, інтуїтивно зрозуміла, виконує всі ті функції, які мені треба, — облік доходів, витрат, позичок, планування бюджету. Є можливість ведення низки рахунків, перенесення коштів з одного рахунку на інший (наприклад, я частину отриманих доходів переношу на рахунок «Скарбничка»). Рахунки, крім того, можна вести в різній валюті (гривня, долар, євро — у переліку доступних є, схоже, всі валюти світу), але не більш ніж в п’яти валютах одночасно. До того ж програма локалізована на українську мову.
Характеристики та можливості
«Домашня бухгалтерія» — це розробка московської компанії Keepsoft (керівник: Козловський Павло Васильович). Компанія була створена у 1998 році, має представництва в Україні, Білорусі, Казахстані та Румунії. Окрім «Домашньої бухгалтерії», в її доробку є ще дві програми — «Довідник лікарських засобів» і «Конструктор тестів». Оскільки лінійка програмних продуктів обмежена, розробник відповідально ставиться до їх підтримки, зокрема періодично викочує оновлення для «Домашньої бухгалтерії». На момент написання цієї статті актуальною є версія 5.4.0.91.
«Домашню бухгалтерію» можна встановити як на комп’ютер, так і на мобільний пристрій, що працює на ОС Android або ж iOS.
На сайті розробника зазначено, що «Домашню бухгалтерію» на сьогодні скачали вже більше 3 000 000 разів. Програма отримала чимало нагород і відзнак від спеціалізованих порталів та каталогів програмного забезпечення, які присвоїли їй найвищу оцінку — п’ять зірок.
Сумісна «Домашня бухгалтерія» з такими версіями операційної системи Windows: Windows 10, Windows 8, Windows 7, Windows Vista та Windows XP. Програма важить всього 7 мегабайтів. Після розпакування займає на диску близько 20 МБ.
Ось перелік основних функцій, які здатна виконувати «Домашня бухгалтерія»:
- облік витрат;
- облік доходів;
- облік грошей, взятих або ж наданих у кредит;
- погашення боргів частинами;
- проценти по боргах;
- контроль повернення боргів;
- система нагадування по боргах;
- ведення кількох рахунків та перенесення коштів з рахунку на рахунок;
- планування витрат;
- планування доходів;
- система звітів;
- отримання курсів валют з інтернету;
- обмін валют;
- пошук по базі даних, в т.ч. з використанням фільтрів;
- експорт даних у понад 15 різноманітних форматів (Word, Excel, Access, HTML, XML, Paradox, DBase, Текстовий файл тощо);
- перенесення даних;
- синхронізація баз даних “Домашньої бухгалтерії», встановленої на різних комп’ютерах;
- синхронізація з базою даних «Домашньої бухгалтерії» для смартфона;
- резервне копіювання;
- стиснення бази даних;
- очищення бази даних;
- друк даних;
- побудова графіків та діаграм;
- налаштування користувацького інтерфейсу;
- менеджер завантаження «Домашньої бухгалтерії» (дозволяє автоматично запускати «Домашню бухгалтерію» за встановленим розкладом, щоб своєчасно внести свіжі дані).
Розробники «Домашньої бухгалтерії» подбали, щоб її користувачі не «вигадували велосипед» — у програмі за замовчуванням прописано найбільш поширені статті доходів і витрат (категорії), тож, наприклад, коли треба додати дані про чергову покупку, достатньо вибрати відповідну категорію із наявного переліку. За необхідності категорії можна редагувати, видаляти або ж додавати нові. Так, у розділі «Витрати» передбачено такі категорії:
- автомобіль;
- комісія;
- комунальні послуги;
- меблі;
- медицина;
- взуття;
- одяг;
- продукти харчування;
- розваги;
- регулярні платежі;
- техніка;
- транспорт;
- послуги;
- господарські товари.
Категорії, в свою чергу, розбиті на підкатегорії, що дозволяє ще більше деталізувати доходи і витрати. Підкатегорії також можна редагувати як заманеться.
З чого почати
Перед початком роботи «Домашня бухгалтерія» пропонує створити нового користувача. Користувачів може бути декілька, тож юзати програму можна всією сім’єю. За потреби, свій обліковий запис можна захистити паролем.
Більшу частину інтерфейсу програми займають розділи «Рахунки», «Витрати», «Доходи», «Заборгованості і кредити», «Планування». Вище розташовані кнопки деяких функцій — «Імена» (тут можна переключатись між користувачами), «Категорії» (відредагувати категорії), «Валюти» (відредагувати список валют, оновити курси валют з інтернету, обміняти валюту), «Бюджет» (скласти бюджет доходів і витрат на довільний період), «Калькулятор» (запустити «рідний» калькулятор «Домашньої бухгалтерії» або ж калькулятор Windows), «Пошук» (доступний пошук по витратах, прибутках, відданих і взятих боргах, запланованих видатках / прибутках), «Друк» (пустити на друк стислий або ж розширений звіт по рахунках та деяких інших категоріях), «Звіти» (сформувати звіт за витратами і прибутками, а також автоматично побудувати діаграму).
Коли я почав користуватись «Домашньою бухгалтерією», в першу чергу створив собі декілька рахунків — «Загальний», де вирішив зазначати всі основні фінансові операції, «Скарбничка», куди переносив із «Загального» частину з усіх доходів, та «Webmoney», де веду облік електронних коштів.
Як відбувається процес занесення в «Домашню бухгалтерію» даних про чергову покупку? Відкриваю розділ «Витрати». Клікаю на кнопку «Додати» з зеленою стрілкою. Далі у діалоговому вікні, що відкрилося, зазначаю дату, коли було здійснено покупку, нижче — категорію витрат, а також, якщо треба, підкатегорію. Ще нижче обираю з переліку рахунок, з якого необхідно списати кошти. У наступному полі зазначаю кількість одиниць придбаного однотипного товару. По замовчуванню тут зазначено 1 одиницю товару, якщо ж їх більше, то зазначаю необхідну кількість. Ставлю галочку у полі «Помножити на витрати». Відтак вказую ціну за одиницю товару, а також валюту, в якій було здійснено розрахунок. Як правило, на цьому зупиняюсь — інші поля не заповнюю — і тисну «Ок». Все, дані про покупку внесено в базу.
Порядок дій у випадку додавання даних про доходи приблизно такий самий.
Побудова діаграм — найулюбленіша моя функція у «Домашній бухгалтерії». Діаграми наглядно демонструють, на що і скільки витрачаю. Або ж з яких джерел надходить більше коштів. Будувати діаграми можна як за категоріями, так і підкатегоріями доходів і витрат.
Зізнаюсь, я не відразу зрозумів, як побудувати діаграму. Але дуже швидко розібрався, що, перш ніж це зробити, треба побудувати звіт, задавши бажаний часовий проміжок.
Як і в давні часи, коли я вів облік особистих фінансів на папері, зараз у комп’ютерну програму я також заношу інформацію не про всі до одної покупки. Про щось забуваю. Відповідно, між сумами на рахунках у «Домашній бухгалтерії» і тими грошима, які є в мене реально, з’являються розбіжності. Цю проблему я вирішив просто: створив категорію витрат «Інше» і заношу в неї усі невраховані витрати.
Плюси і мінуси
Плюси:
- простота у використанні;
- функція побудови діаграм;
- український інтерфейс;
- можна вести декілька рахунків, до того ж у кількох валютах;
- не потребує постійного підключення до інтернету;
- підтримка від розробника, вихід оновлень.
Мінуси:
- розробник — російська компанія;
- у версії «Домашньої бухгалтерії» 5.3 траплялись глюки, хоча й не критичні, під час продовження абонплати.
Ціна питання
Щодо цін. Завантажити «Домашню бухгалтерію» і спробувати покористуватись нею упродовж пробного терміну можна безкоштовно. А далі доведеться придбати ліцензію. На сьогодні компанія-розробник пропонує чотири типи ліцензії:
- Приватна ліцензія (дає право встановити «Домашню бухгалтерію» на одному комп’ютері) — 454 грн (приблизно, у перерахунку на нашу валюту);
- Сімейна ліцензія (дає право встановити «Домашню бухгалтерію» на двох комп’ютерах) — 683 грн;
- Переносна ліцензія (дає можливість встановити «Домашню бухгалтерію» на переносний пристрій, наприклад на флешку або зйомний жорсткий диск, і працювати з «Домашньою бухгалтерією» на різних комп’ютерах з цього переносного пристрою без необхідності додаткової реєстрації на кожному комп’ютері) — 683 грн;
- Підписка на 1 місяць (дає право встановити «Домашню бухгалтерію» на одному комп’ютері і користуватись нею протягом 1 місяця. Після закінчення місячного терміну підписку можна або продовжити, або відмовитись від неї) — 45 грн.
Є також можливість придбати «Домашню бухгалтерію» за акційною ціною, в яку входить, для прикладу, вартість встановлення цієї програми на мобільний пристрій. Повний перелік акцій та знижок дивіться на сайті Keepsoft.
Особисто я використовую «Домашню бухгалтерію» за підпискою: кожного місяця сплачую близько 45 гривень абонплати. Мене цей варіант цілком влаштовує.
Оплату за придбання програми можна здійснити з допомогою платіжних карток Visa або MasterCard, електронних систем WebMoney, PayPal та ін. Перед оформленням замовлення можна змінити валюту, в якій здійснюватиметься оплата, — на гривню або іншу із зазначених валют.
Підсумки
Я користуюсь «Домашньою бухгалтерією» уже декілька років і планую робити це й надалі. Звісно, дещо напружує, що це — російська розробка, але я вже так до неї звик, що відмовитись від неї важко. Можливо, таки відмовлюсь, якщо потрапить на очі аналогічна програма такого ж рівня, зроблена в Україні.
В інтернеті серед відгуків про «Домашню бухгалтерію» мені траплялись такі, де люди писали, що вона — далеко не найкращий варіант: що дизайн у неї простенький, що справжньому бухгалтеру працювати з нею складно, бо, мовляв, виглядає не так, як професійне програмне забезпечення для бухгалтерів. Не знаю, я — не бухгалтер, мені — нормально. Водночас ті ж таки критики задля справедливості відзначають, що у «Домашній бухгалтерії» добре реалізована функція обліку боржників і кредиторів, зокрема, якщо надумаєте брати кредит, з її допомогою можна легко розрахувати місячний платіж, а також підсумкову переплату за кредитом.
Буду відвертим: «Домашня бухгалтерія» — це наразі єдина програма, на яку я не пошкодував грошей. Як на мене, вона їх вартує.
Завантажити «Домашню бухгалтерію» для: